https://jurnal.harapan.ac.id/index.php/Jikstra/issue/feed Jurnal Ilmu Komputer dan Sistem Komputer Terapan (JIKSTRA) 2024-02-27T05:01:00+00:00 http://jurnal.harapan.ac.id/index.php/Jikstra/ jurnaljikstra@gmail.com Open Journal Systems <div style="background-color: #1e7a96; border: 2px solid #1e7a96; border-radius: 5px; text-align: justify; padding: 5px; font-family: sans-serif; font-size: 14px; margin-left: 0px;">Jurnal Ilmu Komputer dan Sistem Komputer Terapan (JIKSTRA) is a scientific journal published by the Universitas Harapan Medan. This journal contains scientific papers from Academics, Researchers, and Practitioners about research on Computer Science and Information Technology. Jurnal Ilmu Komputer dan Sistem Komputer Terapan (JIKSTRA) is published twice a year in Aprill and October. The paper is an original script and has a research base on Computer Science and Information Technology. The scope of the paper includes several studies but is not limited to the study Artificial Intelligence, Computer Graphics and Animation, Image Processing, Cryptography, Computer Network Security, Modelling and Simulation, Multimedia, Computer Architecture Design, Computer Vision and Robotics, Parallel and Distributed Computing, Operating System, Information System, Mobile Computing, Natural Language Processing, Data Mining, Machine Learning, Expert System and Geographical Information System. Thus, we invite Academics, Researchers, and Practitioners to participate in submitting their work to this journal. E-ISSN : 2747-2485 P-ISSN : 2715-887X To submit an article to Jurnal Ilmu Komputer dan Sistem Komputer Terapan (JIKSTRA) , please follow Author Guidelines, For those who have not registered in Jurnal Ilmu Komputer dan Sistem Komputer Terapan (JIKSTRA) , please Register, If you already have username and password as Author, please Login Jurnal Ilmu Komputer dan Sistem Komputer Terapan (JIKSTRA) of Computer Science and Information Technology, has indexed by: <a style="color: red;" href="https://scholar.google.com/citations?view_op=list_works&amp;hl=id&amp;authuser=2&amp;user=L7IRZCgAAAAJ&amp;gmla=AJsN-F5v8tZ1RYk4RUfX2WQnCbWFYBsGFiyNOiVgaTqX1clpxYEb8JnFVqUxg5Z_Efb2k7wfD4xe1hAMr7-RffX_w4RwWpWSgB6CCiJrKT3BBDVh_zQq4CeNECvRJ4Cn-Z_vIB6rOIMH" target="_blank" rel="noopener">Google Scholar</a> || <a href="https://garuda.kemdikbud.go.id/journal/view/22036" target="_blank" rel="noopener">Portal Garuda</a> || <a href="https://onesearch.id/Search/Results?filter%5b%5d=repoId:IOS15726" target="_blank" rel="noopener">ONESEARCH</a> ||</div> https://jurnal.harapan.ac.id/index.php/Jikstra/article/view/822 Rancang Peta Jalur Angkutan Umum Berbasis Web Menggunakan HTML, CSS, dan JavaScript di Visual Studio 2023-12-01T17:32:53+00:00 Duncan Dancin Tarigan tariganddt@gmail.com <p>Banyaknya wisatawan yang datang dari luar daerah dan dari luar pulau bahkan dari mancanegara, mendatangkan pemasukan yang lebih besar bagi pedagang dan pengelola tempat wisata di Berastagi. Sayangnya, banyak pengunjung yang tersesat dalam perjalanan mereka menuju tujuan, sehingga dibutuhkannya informasi tentang transportasi umum yang ada di Berastagi. Penelitian ini merancang situs web yang memberi informasi tentang angkutan umum, jalur trayek dan tarif ongkos yang berlaku. Penulis bertujuan agar pengunjung di kota Berastagi dengan leluasa tanpa khawatir dalam mengunjungi tempat wisata yang ada. Metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus telah digunakan dalam penelitian ini. Penulis melakukan wawancara terhadap petugas stasiun di setiap angkutan umum yang ada menggunakan teknik purposif. Penelitian ini menciptakan situs web dengan kemudahan penggunaannya secara umum, dalam mencari angkutan yang sesuai dengan kebutuhan pengguna. Alasan yang dikemukakan oleh petugas stasiun terhadap pengunjung yang salah dalam memilih angkutan adalah kurangnya bertanya dan tidak adanya sarana informasi yang jelas terhadap trayek angkutan umum yang ada. Pada akhirnya, penelitian ini memberikan sebuah situs web informasi lengkap tentang pilihan angkutan umum berdasarkan tujuan pengguna yang berkunjung ke kota Berastagi.</p> <p><strong>Kata Kunci </strong>: Web, Berastagi, Angkutan, Informasi, Tarif</p> 2023-12-01T17:29:25+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://jurnal.harapan.ac.id/index.php/Jikstra/article/view/847 GAME PETUALANGAN BELAJAR BAHASA INGGRIS BUAH-BUAHAN UNTUK ANAK-ANAK DENGAN TEKNOLOGI AGMENTED REALITY 2023-12-31T04:30:08+00:00 Muhammad Nawawi Nasution nawawimuhammad010600@gmail.com UmmuL Khair Ummulkhair@unhar.ac.id Yessi Fitri Annisah yessy.annisa@gmail.com <p>Information technology was developed by humans in prehistoric times and functions as a system for recognizing the forms they are familiar with. They describe the information they get on cave walls, about hunting and the animals they hunt. Until now, information technology continues to develop, but its delivery and form are more modern. Technology can be interpreted as all processes carried out in an effort to realize something rationally. In this case, what is meant by something can be an application, machine, data or game. One way that can be done to integrate learning with technology that is interesting, fun, flexible and easier for students to accept is by using games in the learning process.</p> 2023-12-31T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://jurnal.harapan.ac.id/index.php/Jikstra/article/view/833 Analisa Perbandingan Metode Arithmetic Mean Filtering dan Metode Konvolusi Pada Citra Bernoise 2024-01-04T16:59:10+00:00 Bella Algama bellaalgama39@gmail.com Arnes Sembiring arnessembiring@gmail.com Ade Zulkarnain Hasibuan ade.stth@gmail.com <p><em>Image capture often experiences problems which can be caused by errors in the camera lens or dirt in the image. This interference is called noise or noise. Noise makes an image unclear and damages the quality of an image. There are many types of noise in images, one of which is salt and pepper noise. This noise will give black and white spots on the image like a sprinkling of salt caused by bit errors when sending data, or damage to the storage area so that filtering is needed on the image to improve the image quality to be better than the original image. The filtering technique used for noisy images is arithmetic mean filter and convolution. Arithmetic mean filtering improves image quality by replacing the pixel value with the average value of its neighboring pixels, while the image convolution technique gives a new value to each pixel by performing several calculation functions from that pixel to the pixels around it. To measure the filtered noise which has decreased, the MSE and PSNR parameters are used. The results obtained through MSE and PSNR which are better used in reducing noise are the arithmetic mean filter. The arithmetic mean filter makes images with salt and pepper noise experience a decrease as seen from the resulting PSNR value which is higher, namely 52% compared to the convolution PSNR value of 47%.</em></p> 2024-01-04T16:59:10+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://jurnal.harapan.ac.id/index.php/Jikstra/article/view/879 Analisis Prediksi Jumlah Mahasiswa Universitas Harapan Medan Menggunakan Metode Least Square 2024-02-19T02:53:10+00:00 Munjiat Setiani Asih munjiat.stth@gmail.com Ade Zulkarnain Hasibuan ade.stth@gmail.com <p>Peningkatan jumlah mahasiswa di perguruan tinggi menjadi fokus utama bagi pengelola universitas dalam merencanakan strategi pengembangan dan pelayanan pendidikan yang lebih baik. Memprediksi jumlah mahasiswa di masa depan menjadi penting dalam konteks perencanaan jangka panjang dan pengambilan keputusan strategis di lembaga pendidikan tinggi. Penelitian ini bertujuan untuk memprediksi jumlah mahasiswa Universitas Harapan Medan pada tahun 2024 berdasarkan data historis dari tahun 2017 hingga tahun 2023 menggunakan metode least square. Metode prediksi least square digunakan untuk menyesuaikan model regresi linear yang menghubungkan variabel independen (tahun) dengan variabel dependen (jumlah mahasiswa). Data historis tentang jumlah mahasiswa selama periode waktu yang ditentukan digunakan untuk mengembangkan model prediksi yang akurat. Hasil penelitian menunjukkan bahwa berdasarkan model least square yang disesuaikan dengan data historis, kenaikan jumlah mahasiswa Universitas Harapan Medan diproyeksikan sebesar 14,17% pada tahun 2024. Hasil prediksi ini memberikan wawasan yang berharga bagi pengelola universitas dalam merencanakan dan mengimplementasikan strategi promosi, alokasi sumber daya, dan rencana penerimaan mahasiswa baru. Dengan pemahaman yang lebih baik tentang tren pertumbuhan jumlah mahasiswa, universitas dapat meningkatkan efisiensi operasional, mengoptimalkan pelayanan akademik dan administratif, serta memperkuat posisinya di pasar pendidikan tinggi. Penelitian ini memiliki implikasi penting bagi manajemen pendidikan tinggi dalam konteks perencanaan strategis dan pengembangan lembaga pendidikan.</p> 2024-02-19T02:50:49+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://jurnal.harapan.ac.id/index.php/Jikstra/article/view/855 Perancangan Aplikasi Virtual Reality Bangun Ruang Dengan Menggunakan Aplikasi Blender Dan Unity 3D 2024-02-27T05:01:00+00:00 Fahri Ardhana fahriardhana95@gmail.com Ummul Khair Ummulkhair@unhar.ac.id Mufida Khairani mufida.khairani@gmail.com <p><em>Virtual Reality (VR) applications have become a technology that has become increasingly popular and developed rapidly in recent years. Virtual Reality allows users to experience and interact with immersive and immersive virtual environments. One interesting use of Virtual Reality is in learning geometric shapes (blocks, cubes and balls). Learning to build space usually only takes the form of pictures which are limited to teaching materials, either books or modules. The Blender and Unity 3D applications can be used in designing virtual reality building applications. Blender is a powerful open source software for 3D modeling and animation.</em></p> 2024-02-27T04:57:16+00:00 ##submission.copyrightStatement##