Pengaruh Loyalitas Moral dan Brand Benefit terhadap Loyalitas yang Dimoderasi oleh Brand Association

  • Andre Ramadhan Universitas Harapan Medan
  • Lasmaria Tampubolon Universitas Prima Indonesia
  • Saskia Saskia Universitas Harapan Medan
Keywords: Moral Loyalty, Brand Benefit, Loyalty, Brand Association

Abstract

This study aims to determine the effect of moral loyalty on product loyalty of Converse shoes, the effect of brand benefits on product loyalty of Converse shoes, to determine whether the brand association moderates the relationship between moral loyalty and product loyalty of Converse shoes and to determine whether the brand association moderates the relationship between brand benefits and product loyalty. Converse shoes. The population in this study were 112 students of the Faculty of Economics, Universitas Harapan Medan who used Converse brand shoes and all of them were sampled in this study. Data analysis used is multiple linear regression and moderated regressions analysis.               The results showed that moral loyalty did not have a significant effect on product loyalty from Converse shoes, brand benefits had a positive effect on product loyalty from Converse shoes, brand association moderated the relationship between moral loyalty and brand loyalty Converse shoes, The brand association moderates the relationship between brand benefits and product loyalty for Converse shoes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aaker, David A. (2017). Manajemen Ekuitas Merek : Memanfaatkan Nilai Suatu Dari Suatu Merek. Jakarta: Spektrum Mitra Utama.

Durianto, D., Sugiarto dan Sitinjak, T. (2014). Strategi Melakukan Pasar Melalui Riset Ekuitas dan Perilaku Merek. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Feria, Rahadiyoso Arba dan Shihab, Muchsin Seggaff. (2011). Pengaruh Benefit dan Program Terhadap Loyalitas IM3 @School di Komunitas Sekolah Jakarta Selatan. Jurnal Manajemen dan Bisnis Sriwijaya. Vol. 9 No. 17. Hal : 7-18.

Ghoniyah, Nunung. (2013). Peran Perilaku Etis Tenaga Penjual Dalam Membentuk Kualitas Hubungan dan Loyalitas Pelanggan. Aplkasi Bisnis, Vol. 14 No 9. Hal : 17371748.

Ghozali, Imam. (2017). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS 21 Update PLS Regresi. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Griffin, Jill. (2012). Customer Loyality: How to learn it, how to keep it. First Edition. Kentucky: McGrawhill.

Hasan, Ali. (2018). Marketing. Yogyakarta:Media Pressindo.

Kotler, P. (2014). Manajemen Pemasaran: Analisis, Perencanaan, Implementasi dan Kontrol. Jilid 1. Jakarta: Prenhallindo.

Maharani, Radita Senja dan Achyar, Adrian. (2013). Pengaruh Ethical Sales Behavior Terhadap Kepercayaan Pelanggan, Komitmen Pelanggan dan Loyalitas Pelanggan Pada Nasabah Bank Syariah. Artikel. FE-UI. Vol 2 (2). Hal : 1-18.

Mowen, J dan Minor, M. (2012). Perilaku Konsumen, Edisi Kelima. Jilid I. Jakarta : Erlangga.

Muniz, A dan O’Guinn, T. (2011). Brand Community. Journal of Customer Research. Vol 2 (7). Hal : 49-68.

Pratiwi, S. D. A. ( 2012). Pengertian Etika Bisnis. Jakarta : Salemba Empat.
Sari, Evrylia Tri Purnama., Suroso, Imam dan Indraningrat, Ketut. (2018). Komparasi Pengaruh Langsung dan Tidak Langsung Manfaat Merek dan Kualitas Produk terhadap Kepercayaan Konsumen dan Loyalitas Produk Tas Elizabeth di Wilayah Kota Jember. e-Journal Ekonomi Bisnis dan Akuntansi. Volume V (2). Hal : 146-152.

Setyawan, Deny., Hapsari, Astuti dan Prianto, Rendra. (2015). Pengaruh Manfaat Merek, Kekuatan Asosiasi Merek, Dan Keunikan Merek Terhadap Loyalitas Konsumen Dalam Membeli Air Minum Kemasan Merek Aqua di Kecamatan Semarang Barat. Journal of Management. ISSN : 2502-7689. Volume 1 No 1. Hal : 1-17.

Soehadi, Agus W. (2015). Effective Branding Konsep Dan Aplikasi Pengembangan Merek, Quantum Bisnis Dan Manajemen. Bandung:Alfabeta.

Sutono. (2014). Sistem Informasi Manajemen. Edisi Keempat. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Yazid dan Oktasari, Mega. (2014). Peranan Brand Benefit Terhadap Loyalitas Pelanggan Handphone Cina Di Kota Yogyakarta (Studi pada siswa siswi SMA di Kota Yogyakarta). Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, Vol. VIII, No. 2. Hal. 156 – 169.
Published
2021-09-06
How to Cite
Ramadhan, A., Tampubolon, L., & Saskia, S. (2021, September 6). Pengaruh Loyalitas Moral dan Brand Benefit terhadap Loyalitas yang Dimoderasi oleh Brand Association. JaManKu: Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 3(01), 34 - 44. https://doi.org/https://doi.org/10.35447/jamanku.v3i01.612